فهرست
تسمه تایم چیست؟
تسمه تایم بخشی جدایی ناپذیر از موتور وسیله نقلیه شما است که بسیاری از قطعات متحرک را با زمان بندی دقیق در کنار هم نگه می دارد تا بازده و قدرت بهینه را تولید کند. تسمه تایم نامناسب میتواند باعث خرابی فاجعهبار موتور شود، بنابراین مهم است که مراقبتهای لازم را انجام دهید و تسمه را طبق فاصله زمانی مناسب تعیین شده در دفترچه راهنمای ماشین خود تعویض کنید.
کار تسمه تایم چیست؟
تسمه تایم ماشین شما چرخه احتراق موتور را با اتصال میل لنگ و میل بادامک هماهنگ می کند. میل لنگ با حرکت پیستون ها می چرخد و میل بادامک حرکت دریچه های ورودی و خروجی را کنترل می کند.
هر سیلندر دارای سوپاپ های ورودی است که باز می شوند تا هوا و سوخت وارد محفظه احتراق شوند. هنگامی که مقدار مناسب هوا و سوخت وارد محفظه شد، میل بادامک سوپاپ ها را می بندد و پیستون در سیلندر به سمت بالا حرکت می کند و مخلوط سوخت/هوا را فشرده می کند. سپس شمع مخلوط را مشتعل میکند و منفجر میشود و پیستون را مجبور میکند تا به سمت پایین سیلندر حرکت کند و میل لنگ را بچرخاند. در آن نقطه، میل بادامک باعث باز شدن سوپاپ اگزوز می شود و به گازهای خروجی تولید شده در انفجار اجازه می دهد تا از سیلندر خارج شوند و این فرآیند دوباره از نو شروع می شود.
همه سوپاپ ها و پیستون باید در یک رقص با دقت هماهنگ حرکت کنند تا فرآیند به طور موثر بدون منفجر شدن موتور کار کند. نیروی چرخش میل لنگ از طریق تسمه تایم برای حرکت میل بادامک منتقل می شود.
تسمه تایم از چه ساخته شده است؟
تسمههای زمانبندی مدرن از لاستیک، لاستیکهای مصنوعی مانند نئوپرن، پلیاورتان یا نیتریل بسیار اشباع، با طنابهای تقویتکننده استحکام کششی بالا ساخته شده از کولار، پلیاستر یا فایبرگلاس ساخته میشوند. طناب های تقویت کننده طول تسمه را طی می کنند تا تمایل تسمه به باز شدن در طول زمان کاهش یابد. تسمههای تایم دارای دندانههای ذوزنقهای یا منحنیخطی هستند که در یکی از دو طرف بریده شدهاند و این دندانهها به شکل و اندازه خاصی طراحی شدهاند تا به درستی با قرقرههای میل لنگ و میل بادامک متصل شوند.
موتورهای دارای زنجیر تایم دارای روغنی هستند که برای روغن کاری و محافظت از قطعات روی زنجیر جریان می یابد. روغن می تواند به لاستیک آسیب برساند، بنابراین موتورهای دارای تسمه تایم لاستیکی معمولاً در حالت “خشک” ساخته می شوند، جایی که روغن یا خنک کننده با تسمه تعامل ندارند.
پاره شدن تسمه تایم چه مشکلاتی ایجاد می کند؟
اکثر موتورهای مدرن به گونهای مونتاژ میشوند که سوپاپها و پیستونها در طول بخشهای مختلف چرخه احتراق، همان ناحیه را در سیلندر اشغال کنند. به آنها موتورهای تداخلی می گویند. در حالی که این ممکن است ایده بدی به نظر برسد زیرا می تواند منجر به برخورد دو قسمت شود، اما در واقع به نام راندمان و قدرت انجام می شود، زیرا حجم کاهش یافته سیلندر امکان فشرده سازی بالاتر را فراهم می کند.
وسایل نقلیه قدیمی که از موتورهای بدون تداخل استفاده می کردند، اغلب می توانستند از شکستگی تسمه تایم بدون آسیب زیاد جان سالم به در ببرند، اما این مطلب در مورد موتورهای تداخلی مدرن صدق نمی کند. از آنجایی که سوپاپ ها و پیستون ها در موتورهای مدرن باید فضای یکسانی در سیلندر داشته باشند، اگراین قطعه بشکند یا پاره شود، باعث می شود که میل بادامک به ترتیب مناسب سوپاپ ها را باز نمی کند و پیستون ها می توانند با آن ها برخورد کنند و آسیب بزرگی به آن وارد شود.
اگر این اتفاق بیفتد، هزینه تعمیر موتور اغلب میتواند زیاد یا حتی گران باشد و باعث شود که مالک موتور را تعویض کند یا کلاً یک وسیله نقلیه جدید بخرد.
عمرتسمه تایم چقدر است؟
بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می کنند که تسمه تایم باید پس از ۶۰۰۰۰ کیلومتر یا تقریبا ۲ سال نسبت به پیمایش خودرو تعویض شود. با این حال، بهترین شرط برای هر صاحب خودرو، پیروی از توصیه های سازنده است. هر سازنده خودرو یک فاصله زمانی سرویس برای تسمه تایم را در دفترچه راهنمای سرویس خودرو در نظر میگیرد، و رعایت این فاصله برای جلوگیری از خرابی تسمه تایم پرهزینه و نامناسب ضروری است.
آیا می توانم با تسمه تایم پاره شده رانندگی کنم؟
اگر می دانید که تسمه تایم خود مشکل دارد، باید فورا آن را تعویض کنید. اگر تسمه تایم شما در حین رانندگی از کار بیفتد، ممکن است آسیب زیادی به موتور وارد کند که به بازسازی عمده موتور یا تعویض کامل موتور نیاز داشته باشد. بسیاری از قطعات خودرو وجود دارد که می توان تعمیر یا تعویض آنها را به تعویق انداخت،اما تعویض تسمه تایم مانند آنها نیست.
هزینه تعویض تسمه تایم چقدر است؟
هزینه تسمه تایم می تواند بسیار کم باشد،تسمه تایم یک قسمت داخلی موتور است که برای دسترسی و تعویض آن، مکانیک باید چندین قسمت خارجی موتور را جدا کند. بسته به نوع و مدل خودرو اما گزینه جایگزین یک قمار است زیرا اگر این قطعه در حین رانندگی پاره شود، هزینه تعمیر در نهایت بسیار بیشتر خواهد بود.
آیا باید قطعات دیگر را همزمان تعویض کنم؟
سیستم زمان بندی در اکثر خودروهای دارای تسمه تایم شامل قرقره های میل لنگ و میل بادامک ، قرقره کشنده و اغلب برخی از قرقره های بیکار می باشد . هنگام تعویض تسمه تایم، عاقلانه است که وضعیت میل لنگ و قرقره های میل بادامک خود را از نظر سایش بررسی کنید. همچنین باید قرقره کشنده و هر قرقره بیکار را در سیستم تعویض کنید زیرا هزینه آن قطعات و هزینه کارگر اضافی ناچیز در مقایسه با هزینه و نیروی کار در کل تعمیر خواهد بود.
تعویض تسمه تایم یک پروژه چالش برانگیز است، اما اگر تصمیم دارید به تنهایی با آن مقابله کنید، حتماً دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید و قبل از شروع به دنبال اطلاعات از کارشناسان باشید. که موقعیت میل لنگ و قرقره میل بادامک بسیار دقیق حفظ شود تا موتور به درستی کار کند.
علائم هشدار برای زمان تعویض تسمه تایم:
چند علامت هشداردهنده وجود دارد که می تواند به شما در تشخیص نیاز به تسمه تایم جدید کمک کند، اما مهم است که به یاد داشته باشید که پیشگیری کلید نگهداری بهینه خودرو و جیبتان است ، زیرا هیچ سرنخ خاصی برای نشان دادن تسمه فرسوده وجود ندارد.
در زیر پنج علامت کلیدی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید که ممکن است به شما کمک کند تعیین کنید که آیا زمان تعویض تسمه تایم جدید فرا رسیده است یا خیر.
۱- موتور خاموش می شود
تسمه های تایم از طریق سیستمی از قرقره ها عبور می کنند که هم میل بادامک و هم میل لنگ را میچرخاند. دندانهایی که برای این کار استفاده میکنند برای گرفتن و حرکت نرم هستند ، اما اگر شروع به فرسودگی کند، ممکن است صدای کلیک یا تیک تکراری از داخل موتور ایجاد شود.
۲- پس از استارت زدن موتور خودرو دود کند
سایش و کشش تسمه به کاتالیزور آسیب می زند، زیرا سوخت به طور کامل در محفظه ها به دلیل ترکیب نادرست سوخت مخلوط نمی سوزد. یعنی: تمام سوختی که مصرف نشده است به سمت سیستم اگزوز هدایت می شود. اگر هنگام استارت زدن موتور صدای کلیک می شنوید و دود سیاهی که از لوله اگزوز خودرو می آید را مشاهده کردید، این نشان دهنده ترکیب نادرست سوخت است که ممکن است در میان بسیاری دیگر به دلیل آسیب به تسمه تایم باشد.
۳- مشکل در سرعت راه اندازی
تسمه تایم فرسوده روی سرعت راه اندازی موتور شما تأثیر می گذارد زیرا به قرقره هایی که میل لنگ را به حرکت در می آورند وصل می شود. در نهایت، تسمه می تواند روی درایو میل بادامک بلغزد و باعث می شود سیلندر موتور در زمان نامناسبی باز و بسته شود.
کشیده شدن یا ساییدگی تسمه تایم باعث رد شدن یک یا چند دندانه آن می شود و در نتیجه جرقه موتور طولانی تر می شود، بعلاوه همانطور که قبلا ذکر کردیم پرش یا لغزش تسمه باعث عدم هماهنگی تسمه می شود.
۴- ظاهر کمربند
اگر وسیله نقلیه خود را بررسی کنید ، اولین علامتی که نشان می دهد تسمه فرسوده شده ظاهر آن است. امکان مشاهده ترک های کوچک در کل قطعه وجود دارد. اگر ترک ها بزرگ شوند، رشته های داخلی ترک ها دیده می شود. علاوه بر این، نشانه دیگر جدا شدن قطعات کوچک یا تکه های مواد تسمه است که در نهایت به داخل موتور می افتند.
۵- . خوب کار نکردن موتور
یکی دیگر از نشانه های سایش پیشرفته کمربند، کشیدگی زیاد است. هنگامی که این اتفاق می افتد، از دست دادن کشش وجود دارد که باعث می شود نیروی انحراف تسمه کمتر شود. این امر در وهله اول منجر به لیز خوردن تسمه یا از آن بدتر افتادن تسمه در حین کارکرد موتور می شود. لغزش یا پرش تسمه منجر به عدم هماهنگی موتور می شود و این می تواند منجر به برخورد پیستون/بادامک و خرابی فاجعه بار موتور شود.
عمر مفیدتسمه تایم در خودرو های داخلی چقدر است؟
- پراید بازدید و تعویض در هر ۸۰ هزار کیلومتر دارد.
- پژو ۴۰۵ باید بازرسی شود هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود.
- پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بازدیدو تغییر در هر ۷۰ هزار کیلومتر دارد.
- پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیاز به بازرسی دارد هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض میشود.
- تندر ۹۰ باید بازرسی شود هر ۴۵۰۰۰ کیلومتر تعویض میشود.
- رانا باید هر ۶۰۰۰۰ کیلومترتعویض کند.
- ریو باید هر ۶۵۰۰۰ کیلومتر از تعویض کند.
منابع: