خودروتعمیر و نگهداری خودرو

مایع خنک کننده موتور خودرو چیست؟

اهمیت مایع خنک‌کننده در موتور

()

خنک‌کننده موتور چیست؟

مایع خنک کننده موتور ماده ای است که معمولاً  برای کاهش یا تنظیم دمای یک سیستم استفاده می شود. یک خنک کننده ایده آل دارای ظرفیت حرارتی بالا ، ویسکوزیته کم ، کم هزینه، غیر سمی ، از نظر شیمیایی بی اثر است و باعث خوردگی سیستم خنک کننده نمی شود  و در برخی موارد خنک کننده می‌تواند یک عایق الکتریکی باشد .

 

اهمیت مایع خنک کننده موتور:

موتور ماشین سیستم بسیار ظریف و پیچیده ای دارد  که از همکاری همزمان و دقیق قطعات در کنار هم تشکیل شده است.معمولا در خودرو ها  از  موتورهای احتراق داخلی  برای حرکت استفاده می شود. به دلیل فیزیکی که در این سیستم ها اتفاق می افتد،  موتورها بسیار داغ می شوند.

کسب و کارت رو رایگان تبلیغ کن !

بخشی از این گرما از طریق اگزوز موتور را ترک می کند. بقیه در خود بلوک موتور باقی می ماند.

میانگین دمای احتراق نزدیک به ۲۰۰۰ درجه فارنهایت است و در برخی موارد ممکن است به ۴۵۰۰ درجه فارنهایت برسد. اجزای آلومینیوم در حدود ۱۲۲۵ درجه فارنهایت ذوب می‌شوند.

تا زمانی که اقدامات لازم را در زمینه حفاظت انجام ندهید، موتور شما به احتمال زیاد فرسوده می شود و حتی برخی از قطعات آن به مرور زمان به نقطه ذوب می رسند. این نوع سناریو می تواند هزینه سنگینی را داشته باشد، اما خبر خوب این است که شما به راحتی می توانید گرمای بیش از حد موتور را کاهش دهید.

 

 

 

سیستم خنک‌کننده خنک کننده

 

 

رادیاتور خودرو چیست و چه می‌کند؟

مایع خنک‌کننده با کمک رادیاتور خودرو، دمای موتور را تنظیم می‌کند. رادیاتور خودرو مایع خنک‌کننده‌ را که پس از خروج از موتور بسیار داغ شده است، به‌سرعت و پیش از آن‌که مجددا وارد موتور شود، خنک می‌کند. رادیاتور با سرد کردن مایع خنک‌کننده در واقع گرمای موتور را دفع می‌کند.

مقاله پیشنهادی : کروز کنترل

چرا باید از مایع خنک‌کننده به جای اب  استفاده کنم؟

در بسیاری موارد دارندگان وسیله نقلیه  از استفاده مایع خنک کننده را امری غیر ضروری می‌پندارند، و از آن ساده گذر می‌کننداما باید بدانید در ماشین شما  مایع خنک کننده به اندازه روغن مهم است.

آب خورنده است. به راحتی می تواند قطعات فلزی داخلی موتور را زنگ زده یا خورده کند. زنگ زدگی باعث کاهش عمر موتور و از بین رفتن آن می شود. از طرفی خنک کننده ها دارای اجزایی هستند که ضد زنگ بوده و از خوردگی جلوگیری می کنند .

آب به خنک نگه داشتن موتور کمک می کند، اما تقریباً به خوبی مایع خنک کننده کار نمی کند زیرا اب به نسبت مایع خنک کننده در دمای پایین تری به جوش می‌آید و در دمای زیر صفر یخ می‌زند. در صورتی که اجزای موجود در مایع خنک‌کننده نقطه جوش آن را افزایش می‌دهند و نقطه انجماد را درتغییر می‌دهد .

 

مایع خنک‌کننده خنک کننده

 

 

ضدیخ چیست و با مایع خنک‌کننده چه فرقی دارد؟

بسیاری از مردم به مایع‌ خنک‌کننده، ضدیخ می‌گویند اما در واقع ضدیخ یکی از دو ماده اصلی تشکیل‌دهنده مایع خنک‌کننده است. ماده اصلی بعدی، آب است. مایع خنک‌کننده استاندارد، ترکیبی از آب و ضدیخ به‌نسبت مساوی یعنی ۵۰:۵۰ است. این ترکیب در هوای گرم و معمولی عملکرد بسیار خوبی دارد اما در هوای سرد، نسبت ضدیخ به آب باید افزایش ‌یابد.

 

خنک‌کننده موتور و حفاظت از سیستم

پیشتر گفتیم که مایع  خنک کننده موتور ، که در برخی از موقعیت های جغرافیایی بیشتر به عنوان  ضد یخ شناخته می شود ، از موتورها در برابر گرمای بیش از حد محافظت می کند . اما این تنها وظیفه ای نیست که مایع خنک کننده موتور انجام می دهد – همچنین  از فرآیند روغن کاری مراقبت می کند  زیرا قسمت های متحرک موتور را چرب می کند و از آسیب به قطعات زیر جلوگیری می کند:

  • واشر سر
  • پمپ آب
  • سیلندر
  • زمان بندی پیستون

خنک‌کننده‌ها  گرما را  در موتور انتقال داده و بهینه می‌کنند و از محافظ ضد یخ استفاده می‌کنند تا موتور خودروی شما  در شرایط بهینه کار کند.

 

مزایای استفاده از مایع خنک کننده:

  • از یخ زدگی موتور در زمستان جلوگیری می‌کند
  • ازجوش آوردن ماشین در دماهای بالا جلوگیری می شود.
  • پیشگیری از خوردگی
  • از گرفتگی ناشی از ذرات زنگ جلوگیری می شود.
  • جلوگیری از سایش قطعات لاستیکی و پلاستیکی موتور.
  • الکترولیز ناشی از خوردگی را کاهش می یابد.

 

سیستم خنک کننده در موتور چگونه عمل می کند؟

قبل از اینکه مایع خنک کننده در داخل بلوک موتور و قطعات متحرک آن وارد شود، این مایع در یک مخزن واقع در نزدیکی رادیاتور نگهداری می شود. به طور معمول،  مایع خنک‌کننده موتور با یک سیستم خنک‌کننده مایع همراه می‌شود
پمپ آب یا پمپ خنک کننده، مایع خنک کننده را در سراسر سیستم به گردش در می آورد.
اکنون رادیاتور وظیفه دارد گرما را از مایع خنک کننده دور کند شیلنگ های رادیاتور قطعات سیستم خنک کننده را به هم متصل می کند.
فن هوا را از طریق رادیاتور به حرکت در می آورد، در حالی که ترموستات دمای مایع خنک کننده را کنترل می کند.

هنگامی که موتور کار می کند، مایع خنک کننده به طور مداوم در موتور به گردش در می آید و از طریق رادیاتور برمی گردد. سپس از قسمت پایین رادیاتور خارج می شود و توسط پمپ آب به داخل بلوک و سر موتور کشیده می شود. اینجاست که  مایع خنک کننده گرمای اضافی را جذب کرده  و  دمای کارکرد موتور را بهینه می کند . پس از اتمام کار، دوباره به قسمت بالایی رادیاتور منتقل می شود و دوباره خنک می شود.

 

مایع خنک کننده چه رنگی است؟

چند سال قبل مایع خنک‌کننده تنها با رنگ سبز تولید می‌شد اما با دست‌یابی صنعتی به تکنولوژی اسید غیر ارگانیک و اسیدهای ارگانیک و هیبرید، طیف ضدیخ‌ها نیز گسترش یافته است. این روزها شما می‌توانید مایعات خنک‌کننده سبز، آبی، نارنجی و زرد را بیابید. حتی این تولیدات در برخی محصولات به رنگ صورتی یا قرمز نیز هست.

 

ریختن مایع خنک کننده موتور

 

اقدامات پیشگیرانه در مصرف مایع خنک کننده:

خنک‌کننده‌ها معمولاً سازگار  با خودرو در نظر گرفته می‌شوند، با این حال، مخلوط کردن خنک‌کننده‌ها با دو کیفیت مختلف منجر به ترکیبی با کیفیت متوسط ​​می‌شود.
رقیق شدن بیش از حد با آب تأثیر منفی خواهد داشت، زیرا بازدارنده های خوردگی در مقادیر کمتر از آنچه در ابتدا طراحی شده بود در موتور وجود دارند. خنک کننده ها در طیف وسیعی از رقت ها کار می کنند.

یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه نگهداری شامل بررسی خود سیستم خنک کننده برای اطمینان از پر بودن مخزن و عملکرد صحیح آن است. کار با خنک کننده کم می تواند منجر به مشکلات زیادی شود زیرا خنک کننده نمی تواند از سطوحی که با آنها تماس دارد محافظت کند و بخار آب گلیکول می تواند خورنده باشد.

 

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید. / ۵. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!