ارز دیجیتال

آیا اتریوم جای خود را به سولانا می دهد؟

()

ارز سولانا یا اتریوم ؟

بدیهی است که با توجه به پیشرفت روزافزون فضای ارزهای دیجیتال، مقایسه و تحلیل رقبا امری بسیار حیاتی است. اما تاکید بر “تشبیه به رقبا” ممکن است نتایجی ناخوشایند به همراه داشته باشد. بهتر است که به جای تشبیه، بیشتر بر ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای هر ارز دیجیتال تمرکز کنیم.

اگر می‌خواهیم اتریوم و سولانا را مقایسه کنیم، باید به نقاط قوت و ضعف هرکدام توجه کنیم. به عنوان مثال، اتریوم به عنوان یک پلتفرم قابل برنامه‌ریزی برای اجرای قراردادهای هوشمند معروف است، در حالی که سولانا به دلیل سرعت و کارایی بالا در پردازش تراکنش‌ها شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: ارز ای آی اوز نتورک چیست و عملکرد آن چگونه است؟

کسب و کارت رو رایگان تبلیغ کن !

از آنجایی که این دو ارز دیجیتال ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند، بهتر است تا به جای مقایسه به شکل رقابتی، آن‌ها را به عنوان ابزارهای متمم و مکمل به یکدیگر در فضای ارزهای دیجیتال معرفی کنیم. این نگرش برای سرمایه‌گذاران نیز مفیدتر است زیرا آن‌ها می‌توانند به دنبال تنوع در سبد سرمایه‌گذاری خود باشند و از امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد هر ارز بهره‌مند شوند.

لینک های مقالات مفید که باعث رشد مالی خواهد شد!

لینک های ربات های استخراج ارز دیجیتال

در نهایت، اینکه کدام یک از این دو ارز دیجیتال در آینده برتری پیدا خواهد کرد، وابسته به عوامل متعددی از جمله تکنولوژی، تقاضا، و استفاده‌های واقعی خواهد بود و نیازمند بررسی دقیق و به‌روز است.

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اتریوم یک پروژه بلاک‌چین غیرمتمرکز است که از شبکه متن‌باز و مخصوص به خود برخوردار است. این شبکه اصلی برای ایجاد قراردادهای هوشمند و پروژه‌های غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با نام ETH در بازار شناخته می‌شود و از جمله ارزهای دیجیتال برتر است. یکی از ویژگی‌های برجسته آن، عدم وابستگی به هیچ مرکزیتی است. در اتریوم، کاربران از یک مرورگر، زبان برنامه‌نویسی خاص و روش‌های پرداخت مشخص شده برای اجرای تراکنش‌ها و ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. این شبکه توسط یک جامعه جهانی از کامپیوترهای داوطلبانه کنترل می‌شود.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سولانا نیز مانند اتریوم در دنیای بلاک‌چین کاربرد و هویتی دارد. این پروژه یک سیستم غیرمتمرکز با شبکه اختصاصی خود است که افراد می‌توانند در آن توکن‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز مختلفی را ایجاد کنند و معاملات و نقل و انتقالاتی را انجام دهند. ممکن است سرعت انجام فرایندها در شبکه سولانا کمی بیشتر از اتریوم باشد، اما در بخش بعدی به بررسی تفاوت‌های این دو پروژه می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

مقایسه سولانا با اتریوم

شاید پروژه‌های سولانا و اتریوم از بسیاری از جهات شبیه به یکدیگر باشند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند که گاهی این تفاوت‌ها موجب برتری این پروژه‌ها نسبت به یکدیگر می‌شوند. در این بخش به بررسی این تفاوت‌ها و مقایسه سولانا با اتریوم خواهیم پرداخت.

مقایسه سولانا با اتریوم از منظر سرعت

به طور مشابه، شبکه سولانا به سرعت چشمگیری شناخته می‌شود و این امر باعث شهرت آن شده است. یکی از دلایل اصلی موفقیت و پیشرفت سولانا، سرعت بالای تراکنش‌ها و تجربه کاربری بهتر است.

برخلاف اتریوم که با تعداد بیشتر کاربرانی روبه‌رو است، اما به دلیل استفاده از مکانیزم اجماع PoS به تنهایی، سرعت کمتری در پردازش تراکنش‌ها دارد. این موضوع می‌تواند به ویژه زمانی که تقاضا افزایش یابد، باعث کاهش سرعت پردازش تراکنش‌ها شود و به مشکلاتی برای کاربران منتهی شود. از این رو، در بحث سرعت پردازش تراکنش‌ها، سولانا به‌طور قابل توجهی برتری دارد.

بیشتر بخوانید : امنیت بلاکچین فانتوم چگونه تامین می‌شود؟

مقایسه مکانیزم اجماع اتریوم و سولانا

در بخش قبل نیز به این موضوع اشاره شد و هر دو پروژه اتریوم و سولانا از دو مکانیزم اجماع متفاوت برای پیشبرد فرایندها استفاده می‌کنند. به‌‎‌طور خلاصه، مکانیزم اجماع نحوه توافق گره‌ها در یک شبکه بلاک‌چین بر روی اعتبار و ترتیب تراکنش‌ها را تعیین می‌کند.

سولانا به‌صورت ترکیبی از مکانیزم اثبات تاریخچه (PoH) و اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و اتریوم تنها از مکانیزم اثبات سهام (PoS) بهره می‌برد. هر کدام از این مکانیزم‌ها، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که در جدول زیر بیان شده‌اند:

ویژگی ارز دیجیتال سولانا ارز دیجیتال اتریوم
نوع مکانیزم ترکیبی (PoH + PoS) اثبات سهام (PoS)
مزایا سرعت بالا، مقیاس‌پذیری بالا، تأخیر کم امنیت بالا، مصرف انرژی کم
معایب نیاز به تعداد زیادی اعتبارسنج مقیاس‌پذیری فعلی محدود
وضعیت فعلی پیاده‌سازی شده در حال انتقال به PoS (Ethereum 2.0)
جدول مقایسه مکانیزم اجماع سولانا و اتریوم

مقایسه اتریوم و سولانا در قراردادهای هوشمند

به عنوان دو پلتفرم برجسته در دنیای تکنولوژی بلاک‌چین، اتریوم و سولانا هر یک از ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را در ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند.

در حالی که اتریوم با ارائه یک محیط پایدار و جامع برای ایجاد قراردادهای هوشمند، جمعیت بزرگی از توسعه‌دهندگان را به خود جذب کرده است، سولانا با قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود، یک محیط قدرتمند برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند.

در سولانا، توسعه‌دهندگان می‌توانند از امکاناتی مانند اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز با عملکرد بالا و مقیاس‌پذیری، بهره‌برنداری کنند.

علاوه بر این، قراردادهای هوشمند سولانا از مکانیزم اجماع منحصر به فرد خود بهره می‌برند که امکان پردازش سریع و کارآمد تراکنش‌ها را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، اتریوم به عنوان پیشگام اصلی در ایجاد قراردادهای هوشمند شناخته می‌شود و با جمعیت بزرگ و جامعه فعال توسعه‌دهندگان، فرصت‌های بیشماری را برای ایجاد و استقرار قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند.

از ابزارها و کتابخانه‌های به‌وجودآمده در اتریوم می‌توان بهره برد تا فرآیند توسعه و استقرار قراردادهای هوشمند را تسهیل کرد.

به طور کلی، هر دو شبکه اتریوم و سولانا امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در زمینه ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند و توانایی انتخاب بین آنها به وابستگی از نیازها و الزامات پروژه موردنظر است.

نماد ارز دیجیتال سولانا با پس زمینه بنفش و مشکی
جامعه سولانا در مقایسه با اتریوم کوچک‌تر است.

مقایسه سولانا با اتریوم از نظر مقیاس‌پذیری

شاید بتوان بهترین تعریف را برای مقیاس‌پذیری، توانایی یک سیستم برای افزایش کارایی و عملکرد خود در پاسخ به افزایش تقاضا دانست. مقیاس‌پذیری از این نظر برای یک شبکه بلاک‌چین ضروری است که باید بتواند با افزایش تعداد تراکنش‌‍‌‌ها عملکرد خود را حفظ کند و در نتیجه بزرگ‌تر شود.

باید گفت معماری سولانا دقیقا از همان ابتدا، با در نظر گرفتن مقیاس‌پذیری و توان پردازش تراکنش‌هایی با تعداد بالا به‌‌صورت همزمان توسعه یافته است. این پردازش به‌صورتی خواهد بود که هنگام افزایش تقاضا و تعداد تراکنش‌ها، مشکلی برای پردازش پیش نخواهد آمد. به همین دلیل، هم‌اکنون شبکه سولانا برای پروژه‌هایی مانند صرافی‌ها، پروتکل‌های دیفای و بازی‌های بلاک‌چینی که حجم زیادی از تراکنش را دارند، بسیار مناسب است.

اما در ارتباط با اتریوم، به‌دلیل استفاده از مکانیزم اجماع اثبات کار یا همان poW، این پروژه کمی در مقیاس‌پذیری به مشکل می‌خورد و بر خلاف سولانا، هنگامی که تراکنش‌ها در این شبکه افزایش می‌یابند، شاهد کاهش سرعت شبکه در پردازش تراکنش‌‌ها هستیم. البته حرکت به سمت اتریوم ۲.۰، که شامل اجرای مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) است، قصد دارد مقیاس‌پذیری را به‌طور چشمگیری بهبود بخشد که فعلا مشخص نیست که این موضوع چه زمانی به واقعیت خواهد پیوست.

مقایسه سولانا با اتریوم از نظر کارمزد شبکه

دومین مزیت رقابتی که سولانا نسبت به اتریوم دارد، کارمزد شبکه است. به بیان دیگر، سولانا به دلیل اینکه می‌‌تواند تعداد تراکنش‌های زیادی را در زمان بسیار کمتری در مقایسه با اتریوم پردازش کند، کارمزد شبکه کمتری دارد. البته این کارمزد شبکه پایین‌تر به مکانیزم‌هایی که دو پروژه سولانا و اتریوم در حال بهره‌بردن از آن‌ها هستند نیز مربوط می‌شود.

مقایسه اکوسیستم سولانا و اتریوم

اگر بخواهیم سولانا و اتریوم را از منظر اکوسیستم با یکدیگر مقایسه کنیم، این‌بار می‌توانیم برتری را به اتریوم بدهیم. به دلیل اینکه اتریوم اولین شبکه بلاک‌چین برای ایجاد قراردادهای هوشمند و توسعه پروژه‌های مختلف بود، اکوسیستم به نسبت بزرگ‌تری در مقایسه با سولانا دارد و پروژه‌های بیشتری از جمله توکن‌‎های مختلف، بازی‌های بلاک‌چینی مختلف روی این پلتفرم قرار دارند. از معروف‌ترین پروژه سوار بر روی شبکه اتریوم نیز می‌توانیم به OpenSea اشاره کنیم که یک مارکت‌پلیس خرید و فروش NFT است.

در مقابل، شاید سولانا از اکوسیستم کوچک‌تری در مقایسه با اتریوم برخوردار باشد و پروژه‌های کمتری روی این شبکه سوار باشند؛ اما این اکوسیستم به سرعت در حال توسعه و بزرگ‌شدن است و اندازه آن از ابتدای توسعه تا به الان، ده‌ها برابر شده است. حتی بعید نیست که در آینده اندازه اکوسیستم سولانا به اکوسیستم اتریوم نیز برسد.

آیا سولانا جای اتریوم را خواهد گرفت؟

سوال بسیاری از سرمایه‌گذاران و افراد فعال در زمینه بلاک‌چین این است که آیا سولانا سرانجام جای اتریوم را خواهد گرفت یا خیر؟ اگر بخواهیم به‌طور کاملا منطقی به این موضوع بپردازیم، باید بگوییم شاید این سوال از اساس ایراد داشته باشد و در بلاک‌چین و بازار کریپتو موضوعی با عنوان گرفتن جایگاه یک پروژه توسط یک پروژه دیگر وجود نداشته باشد.

به عبارتی، ممکن است در آینده شاهد رشد قیمت با درصد بالاتری از اتریوم در ارز دیجیتال سولانا باشیم؛ اما این دو پروژه هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مختص به خود بوده و در جایگاه خود ارزشمند هستند. علاوه بر این، در بازه‌های زمانی متفاوت، هر پروژه بلاک‌چینی مانند سولانا یا اتریوم، برنامه‌هایی برای رشد خود دارند که ممکن است ما از آن‌ها بی‌خبر باشیم.

البته، سولانا یکی از ارزهای دیجیتالی موازی است که بر اساس فناوری blockchain توسعه یافته است و برخلاف اتریوم، از یک پروتکل متفاوت به نام Proof of History برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

این پروتکل امکان اجرای تراکنش‌های بسیار سریعتر و با کارایی بالاتر را فراهم می‌کند. با این حال، آیا سولانا می‌تواند جایگزین اتریوم شود یا نه، به فاکتورهای متعددی نظیر پذیرش صنعت، ابزارها و اکوسیستم توسعه دهندگان بستگی دارد. اما با توجه به سرعت و کارایی بالای سولانا، این احتمال وجود دارد که در آینده نقش مهمی در عرصه ارزهای دیجیتال داشته باشد.

سوالات متداول

اتریوم چه برتری نسبت به سولانا دارد؟

شاید بتوان یکی از برتری‌های اصلی اتریوم نسبت به سولانا را اکوسیستمِ آن دانست که بسیار بزرگ‌تر است.

سولانا چه برتری نسبت به اتریوم دارد؟

سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه سولانا، بسیار بیشتر از شبکه اتریوم است.

آیا سولانا جای اتریوم را خواهد گرفت؟

به‌طور کلی این دو پروژه هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جایگاه مختص به خود را داشته و هر دوی آن‌ها پتانسیل رشد به‌صورت جداگانه را دارند.

منبع: atomicwallet | kucoin

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید. / ۵. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!