
فهرست
منیفولد چیست ؟
مطمئناً درباره اینکه موتور خودرو به وسیله احتراق کار میکند شنیدهاید. برای اینکه این احتراق بهدرستی انجام شود، قطعه منیفولد وظیفه توزیع یکنواخت مخلوط هوا و بنزین (یا فقط هوا در موتورهای تزریق مستقیم) را به هر درگاه سرسیلندر برای بهینهسازی راندمان و عملکرد درست موتور بر عهده دارد.
همچنین خودروهایی که سیستم احتراق داخلی دارند، نیاز به وسیلهای دارند تا دود حاصله از احتراق را هدایت کند و آن را از مسیر موتور تا اگزوز منتقل کند تا از برگشت دود به داخل کابین جلوگیری کرده و از ایجاد خطر برای سرنشینان جلوگیری شود. برای این که این کار بهدرستی انجام پذیرد، قطعه منیفولد طراحی شده است.
موتورهای خودرو قطعات پیچیدهای هستند که با استفاده از قطعات متحرک، احتراق را تسهیل میکنند و قدرت لازم برای حرکت وسیله نقلیه را فراهم میآورند. دو قطعه مهم در این پازل منیفولد ورودی و منیفولد اگزوز هستند.
منیفولد ورودی لوله (یا لولههایی) است که مخلوط سوخت/هوا را به سیلندر محل احتراق میرساند. منیفولد اگزوز، دود را از سیلندرها جمعآوری میکند، آن را به لولهای منتقل میکند و به سمت سیستم اگزوز هدایت میکند. هر دو سیستم باعث بهبود بازده و توان خروجی موتور میشوند.
وظیفه منیفولدهای ورودی چیست؟
منیفولدهای ورودی معمولاً از آلومینیوم یا چدن ساخته میشوند، زیرا این مواد در برابر حرارت بالا مقاوم هستند. اخیراً از مواد کامپوزیتی برای ساخت منیفولدهای ورودی استفاده شده است. هدف منیفولد ورودی این است که مخلوط سوخت/هوا را بهطور صحیح به سیلندرها برساند که در نتیجه باعث افزایش راندمان موتور و حتی قدرت بیشتر میشود.
از آنجا که منیفولدهای ورودی خلاء ایجاد میکنند (یعنی فشار هوا در داخل منیفولد بسیار کمتر از فشار هوا در خارج است)، میتوان از آن برای تأمین انرژی سایر اجزای موتور یا واحدهای بیرونی مانند فرمان برق یا واحدهای برفپاککن شیشه جلو نیز استفاده کرد.
منیفولد های خروجی چه کاری انجام میدهند؟
منیفولد اگزوز، که به آن منیفولد بنزین هم گفته میشود، تقریباً برخلاف منیفولدهای ورودی عمل میکند. منیفولد اگزوز اولین قسمت از سیستم اگزوز در خودرو است که مستقیماً به بلوک موتور یا سیلندر پیچ و مهره میشود. منیفولدهای اگزوز دود را جمعآوری کرده و آن را از طریق لوله اگزوز از موتور خارج میکنند.
این منیفولدها معمولاً از فولاد ضدزنگ یا چدن ساخته میشوند تا مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشند، اما مواد کامپوزیتی هم برای ساخت منیفولدهای اگزوز استفاده میشوند. سرامیک نیز یک انتخاب محبوب است، هرچند که در دمای بسیار بالا میتواند ترک بخورد.
منیفولدهای اگزوز از دو قسمت هدر و کلکتور تشکیل شدهاند. تعداد هدرها به تعداد سیلندرهای موتور بستگی دارد. هر هدر برای جمعآوری دود از یک سیلندر متصل میشود، بنابراین در یک موتور ۸ سیلندر، هشت هدر وجود خواهد داشت.
هدرها به یک لوله منفرد به نام کلکتور متصل میشوند که دود را به سیستم اگزوز هدایت میکند. هدرهای اگزوز بهمنظور حداکثر رساندن راندمان موتور طراحی میشوند و به موتور کمک میکنند تا قدرت بیشتری تولید کند.
مزایای منیفولد
- طراحی بهبود یافته با اتصالات کمتر و سیستمهای سادهتر
- اندازههای کوچک و جمع و جور با طراحی متناسب برای فضاهای محدود
- افزایش بهرهوری انرژی با مسیرهای جریان کوتاهتر که افت فشار و گرما را کاهش میدهند
- کاهش هزینههای نصب و اتصالات سیال به دلیل طراحی ساده و جمع و جور
چطور بفهمیم که منیفولد اگزوز ترک خورده است؟
- شنیدن صداهای بلند و ناهنجار از اگزوز میتواند یکی از دلایل ترک خوردن منیفولد باشد.
- اگر متوجه افزایش ناگهانی مصرف سوخت شدید، بهتر است این قطعه را بررسی کنید.
- اگر بوی دود یا سوختگی از موتور یا داخل کابین به مشامتان رسید، حتماً به تعمیرگاه مراجعه کنید.
بایدها و نبایدهایی که باید در مورد منیفولد بدانید
بایدها:
- باید هر ۱ ماه یکبار منیفولد را چک کنید تا ترک نخورده باشد.
- باید پیچها و واشرهای آببندی آن را ماهانه بررسی کنید.
- باید حتماً در هنگام سرد بودن خودرو این قطعه را بررسی کنید.
- باید از شستشوی این قطعه در هنگام داغ بودن آن خودداری کنید.
نبایدها:
- نباید وقتی منیفولد داغ است آن را با آب بشویید زیرا ترک میخورد.
- نباید هر روز پیچهای آن را شل و سفت کنید.
- نباید بعد از ۵ ماه آن را چک نکنید.
- نباید در موتور شوییها از فشار بالا برای شستشوی منیفولد استفاده کنید.
- نباید خودتان اقدام به باز کردن آن کنید.
- نباید واشر را جدا کنید.
- نباید منیفولد را با بنزین شست (در هنگام داغ بودن).
عمر منیفولد چقدر است؟
همانطور که گفته شد، منیفولد معمولاً از چدن ساخته میشود که مقاومت بالایی دارد و معمولاً ۶ تا ۱۰ سال عمر میکند. اما رعایت نکات زیر باعث میشود تا عمر این قطعه برای خودروی شما بیشتر شود:
- پیچها و واشرهای آببندی آن را چک کنید.
- باید حتماً در هنگام سرد بودن خودرو این قطعه را بررسی کنید.
- از شستشوی این قطعه در هنگام داغ بودن آن خودداری کنید.
- خودتان اقدام به باز کردن آن نکنید.
- نباید واشر را جدا کنید.
در نهایت، بهتر است در صورت بروز هرگونه مشکل، به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید تا از آسیبهای بیشتر جلوگیری شود.
مقاله پیشنهادی: فیس لیفت خودرو چیست؟