آشپزیرستوران، فست فود، کافی شاپ

چگونه درآمد رستوران (حاشیه سود) را محاسبه کنیم؟

درآمد رستوران چقدر است؟

()

برآورد درآمد یکی از مسئولیت‌های بحرانی برای صاحبان رستوران به حساب می‌آید. این فعل به آنان کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که آیا استراتژی‌های تجاری آنها به دنبال موفقیت قرار دارند یا خیر.
محاسبه درآمد رستوران یک فرآیند پیچیده است که شامل چندین عامل اساسی می‌شود. در اینجا، به بررسی عناصر مختلفی که برای محاسبه درآمد پتانسیل رستوران‌ها به کار می‌روند، خواهیم پرداخت.

درآمد رستوران چیست؟
درآمد رستوران چیست؟

درآمد رستوران چیست؟

درآمد رستوران، مقدار پولی است که از عملیات فروش محصولات غذایی و سایر آیتم‌ها به دست می‌آید و حاشیه سود، مبلغی است که پس از پرداخت هزینه‌های عملیاتی روزمره، از درآمد خالص باقی می‌ماند. این درآمد نه تنها به عنوان نتیجه مستقیم فروش، بلکه به علت تأثیرات متعددی از جمله ظرفیت مکان، تعداد صندلی‌ها، سیاست قیمت‌گذاری، موقعیت مکانی، فصلی بودن کسب و کار و عوامل دیگر تنظیم می‌شود. به این ترتیب، حاشیه سود نمایانگر سود خالصی است که به عنوان باقیمانده از فروش‌ها، پس از کسر هزینه‌های متنوع، به دست می‌آید و تأثیرات متغیرهای مختلف را در ایجاد یک درآمد متنوع و غیریکنواخت ترتیب می‌دهد.

 

نحوه محاسبه درآمد رستوران
نحوه محاسبه درآمد رستوران

 

نحوه محاسبه درآمد رستوران

برای محاسبه درآمد رستوران با بررسی میزان ظرفیت رستوران خود شروع کنید. تعداد کل صندلی های ارائه شده در هر شیفت چقدر است؟ با استفاده از داده های سیستم POS رستوران خود، باید بتوانید تعداد کل فروش خود را برای هر روز بر تعداد مهمانان تقسیم کنید. این به شما بینشی در مورد میزان خرج کردن مشتریان می دهد.

اگر از قبل یک مکان داشته باشید و نیاز به اجاره نباشد، محاسبه درآمد رستوران آسان تر است. برای محاسبه درآمد برای اولین بار، باید داده‌هایی را در مورد میانگین تعداد مشتری روزانه، مقدار پولی که مشتریان به طور کلی خرج می‌کنند و درآمد روزانه‌تان در طول یک ماه را جمع‌آوری کنید.

می توانید از درآمد ماهانه خود برای محاسبه میانگین درآمدی که می توانید در سال از رستوران خود انتظار داشته باشید استفاده کنید.

اگر ماه را 30 روزه فرض کنید
10 روز با 70 مهمان
12 روز با 75 مهمان
8 روز با 60 مهمان

میانگین محاسبه شما این خواهد بود:

(70*10) + (75*12) + (60*8)
700 + 900 + 480 = 2080
2080 / 30 = 69.3

بنابراین میانگین تعداد مهمانان شما در روز حدود 69 نفر است.

 

درآمد متوسط رستوران چقدر است؟
درآمد متوسط رستوران چقدر است؟

 

درآمد متوسط رستوران چقدر است؟

متوسط فروش در رستوران‌ با توجه به انواع، اندازه‌ها، مدل‌های خدمات و مکان‌ها، بسیار متغیر است. به گزارش State of Local Restaurants 2020، رستوران‌های ایالات متحده به طور متوسط روزانه 1350 دلار یا ماهانه 40500 دلار درآمد داشته‌اند.

برای اداره یک رستوران موفق، ضرورت دارد که به درآمد فعلی و پتانسیل آن آگاه باشید تا بتوانید بهبودهای لازم را اعمال کنید. با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، ممکن است متوجه شوید که میانگین هزینه هر مهمان در رستوران‌ها حدود 20 دلار است. این به این معناست که میانگین درآمد برای هر شیفت کاری حدود 1380 دلار (69 × 20) خواهد بود. این می‌تواند به معنای درآمد هفتگی حدود 9660 دلار (7 × 1380)، متوسط درآمد ماهانه حدود 38650 دلار (4 × 9660) و میانگین درآمد سالانه تقریباً 463,680 دلار ((38,650 × 12)) باشد.

مقایسه درآمد با هزینه‌های مختلف در طرح کسب و کار رستوران شما می‌تواند به شما کمک کند تا بررسی کنید آیا می‌توانید یک کسب و کار سودآور را اداره کنید یا نه. این تجزیه و تحلیل اقتصادی اهمیت بسیاری در برنامه‌ریزی و بهره‌وری کسب و کار رستوران دارد.

 

عوامل اصلی که بر درآمد رستوران تاثیر می گذارد

اگر تحلیل مالی نشان می‌دهد که درآمد رستوران شما کاهش یافته و از پیش‌بینی‌ها پایین‌تر است، اهمیت دارد که به عوامل موثر بر این کاهش پرداخته و اقدامات مناسب را انجام دهید. عدم توجه به این موارد می‌تواند تأثیرات منفی بر کسب و کار شما داشته باشد. عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است بر درآمد رستوران تأثیر گذار باشند، از شرایط اقتصادی تا عوامل جغرافیایی و ترجیحات مشتریان.

از میان این عوامل، سه عامل اصلی معمولاً تأثیر بیشتری بر فروش دارند. اولاً، ظرفیت رستوران به عنوان تعداد افرادی که می‌توانید خدمت دهید، می‌تواند موثر باشد. ثانیاً، مبلغ کل فروش و متوسط مبلغی که هر مشتری خرج می‌کند، می‌تواند نقش مهمی در تعیین درآمد داشته باشد. در نهایت، ارتقاء خدمات به مشتریان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا رضایت مشتریان و بازگشت آنها تأثیر زیادی بر درآمد کل دارد.

با مدیریت دقیق این عوامل، می‌توانید بهبودهای لازم را در کسب و کار خود اعمال کرده و درآمد رستوران را به سطوح مطلوب تری رسانید.

 

میانگین حاشیه سود ( Profit Margin ) رستوران چقدر است؟

هر چند علت کاهش حاشیه سود رستوران‌ها به صورت یکسان وجود ندارد، اما گروه منابع رستوران در آمریکا ادعا می‌کند که حاشیه سود متوسط رستوران‌ها در این کشور بین 2 تا 6 درصد متغیر است. برای محاسبه این میانگین، می‌توانید کل هزینه‌ها را از درآمد کل کم کرده و سپس سود به دست آمده را بر درآمد کل تقسیم کنید. در نهایت، این عدد را در 100 ضرب کنید.

 

سود ناخالص چیست؟

سود ناخالص یک رستوران با صرفه اقتصادی 70 درصد است.

نحوه محاسبه سود ناخالص

برای محاسبه سود ناخالص رستوران خود، باید هزینه کل کالاهای فروخته شده (COGS) را برای یک دوره زمانی خاص از کل درآمد خود (کل مبلغ فروش غذا، نوشیدنی و فروش کالا) کم کنید.

سود خالص چیست؟

سود خالص شما مقدار باقی مانده از سود ناخالص پس از کسر هزینه های عملیاتی مانند حقوق و دستمزد، اجاره، قبوض آب و برق، هزینه مواد اولیه و هزینه های اجاره تجهیزات است.

نحوه محاسبه سود خالص

برای محاسبه حاشیه سود خالص برای یک دوره زمانی خاص، به اطلاعات زیر نیاز دارید:

  • درآمد فروش
  • سود
  • مخارج
  • ضایعات
    برای مثال، فرض کنید ، یک فست فود برگر ، ۱.۲۵ میلیون دلار درآمد، ۵۰،۰۰۰ دلار سود، و ۱.۲ میلیون دلار هزینه در 3 ماه دارد.

سود خالص = (1,250,000 + 50,000) – 1,200,000

سود خالص = 100000

نحوه محاسبه درصد سود خالص

برای محاسبه سود خالص به صورت درصد، لازم است عدد سود خالص را بر درآمد تقسیم کنیم و در صد ضرب کنیم.

چرا حاشیه سود رستوران کم است؟

شاید وقتی از دور به یک رستوران یا تهیه غذا نگاه می‌کنیم این طور فکر کنیم که حاشیه سود بالای 30 درصد دارد. دلیل این امر این است که ما صرفا هزینه مواد اولیه را در ذهن‌مان محاسبه می‌کنیم. رستوران ها معمولاً پس از پرداخت هزینه های سربار بین 2 تا 6 درصد سود خالص دارند.

COGS، نیروی کار و هزینه های سربار بسته به نوع و مکان رستوران می تواند بسیار متفاوت باشد. در مورد میانگین حاشیه سودِ نوع رستوران خود، تحقیق کنید.

به عنوان یک قانون کلی، یک سوم از درآمد یک رستوران به هزینه کالاهای فروخته شده و یک سوم دیگر به هزینه های نیروی کار اختصاص می یابد. درآمد باقی مانده باید هزینه های سربار مانند قبوض آب و برق و اجاره را پوشش دهد.

 

چگونه فروش رستوران خود را افزایش دهیم؟
چگونه فروش رستوران خود را افزایش دهیم؟

 

چگونه فروش رستوران خود را افزایش دهیم؟

با تجزیه و تحلیل روش‌های افزایش حجم فروش در رستوران خود، می‌توانید بهبودهای قابل توجهی در کسب و کار خود ایجاد کنید. برای افزایش فروش، می‌توانید به شرح زیر عمل کنید:

  1. بهینه‌سازی قیمت منو: قیمت‌گذاری منوی خود را به گونه‌ای بهینه کنید که هر غذای ارائه شده سودآوری مطلوبی برای شما داشته باشد.
  2. به‌روزرسانی دیزاین منو: منوی خود را با به‌روزرسانی دیزاین، جلب توجه مشتریان و افزایش فروش از طریق ارائه گزینه‌های سودآورتر ترقی ببخشید.
  3. آموزش کارکنان: با ارتقاء مهارت‌ها و آموزش به کارکنان، فروش را به حداکثر برسانید، اما در عین حفظ کیفیت غذا و خدمات.
  4. برنامه وفاداری و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی: ارائه برنامه وفاداری و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات، مشتریان را جذب کرده و حجم فروش را افزایش دهید.
  5. بهبود چینش میزها و افزایش تعداد صندلی‌ها: با بهبود چینش میزها و افزایش تعداد صندلی‌ها، ظرفیت رستوران خود را افزایش دهید و این امکان را فراهم کنید که بیشترین تعداد مشتریان را پذیرایی کنید.
  6. کاهش ضایعات مواد غذایی و ردپای محیطی: با کاهش ضایعات مواد غذایی و مراقبت از محیط زیست، نه تنها هزینه‌های COGS و صورتحساب آب و برق را کاهش دهید، بلکه نیز به ارزش‌های پایداری و مسئولیت اجتماعی کسب و کارتان افزوده شود.

هر یک از این راهکارها، به عنوان روش‌های موثر و واقعی برای افزایش حجم فروش شما محسوب می‌شوند. سعی کنید این راهکارها را با دقت و هماهنگی در رستوران خود پیاده سازی کنید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید. / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

منبع
ساتراپ پیشگام تجهیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!