سلامتیمراقبت مو

چقدر از عوارض صاف كردن مو با کراتینه خبر دارید

()

طی چند سال اخیر بسیاری از خانم‌ها و حتی آقایان جهت لخت و یا صاف نمودن دائمی موهای خود از کراتینه کردن مو استفاده می‌کنند در حالی که باید ابتدا از عوارض صاف كردن مو با کراتین مو اطلاع داشته باشند.

کراتین چیست؟

کراتین در بدن انسان‌ها پروتئینی با ساختار فیبری بوده که در موها، ناخن‌ها و در بافت اپیتلیوم (بافت پوششی) پوست وجود دارد. در نواحی از بدن حیوانات نیز کراتین وجود دارد. مثل سُم‌ها، شاخ‌ها، پشم و پرهای آن‌ها سرشار از کراتین می‌باشند.

به‌ زبان ساده‌تر کراتین یکی از اجزای اصلی سازنده‌ مو‌ها، ناخن‌ها و پوست ما است. بعضی از انواع کراتین همچنین فعالیت‌های سلولی حیاتی مثل تولید پروتئین و رشد سلولی را تنظیم می‌نماید. دو نوع پروتئین کراتین وجود دارد: کراتین آلفا و کراتین بتا. کراتینی که در پوست‌ و مو یافت می‌شود از نوع آلفا است. ویژگی مشخص کراتین این بوده که دارای مقادیر زیادی سیستین است. سیستین یک نوع سولفورِ دارای آمینواسید است. موی انسان‌ تقریبا 14 درصد سیستین دارد.

نوع دیگری ماده‌ طبیعی وجود داشته که از لحاظ سختی مشابه با بافت کراتینه است؛ این ماده‌ طبیعی کیتین نام دارد. کیتین استخوان‌بندی خارجی خرچنگ، میگو و حشرات را تشکیل می‌دهد. کراتین نیز یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ ضروری و قوی مو‌های ما می‌باشد.

آیا صاف كردن مو با کراتینه برای موهای شما ضرر دارد؟

آیا کراتینه کردن مو برای موهای شما ضرر دارد؟

صاف کردن مو به ‌روش برزیلی روشی نیمه‌دائمی جهت صاف کردن موهاست. در این روش از اتوی مو استفاده شده تا محلول کراتین مایع و نوعی مایع نگه‌دارنده به مو تزریق گردد. معمولا این نوع صاف کردن مو در آرایشگاه انجام می‌شود. تمام این فرایند ۹۰ دقیقه یا بیشتر زمان می‌برد، اما این زمان ممکن است باتوجه به بلندی مو بیشتر هم باشد. اثر کراتینه کردن معمولا تا سه ماه روی مو باقی می‌ماند.

باید بدانید درصورتی که موهای صاف و نازکی دارید، حتی فکر کراتینه کردن را هم نکنید. «افراد ایده‌آل» جهت کراتینه کردن، کسانی هستند که موهای فرفری و ضخیم‌تری دارند.

آیا کراتینه کردن مو برای موهای شما ضرر دارد؟

ایا کراتینه مو سرطان زاست؟ بزرگ‌ترین عوارض کراتینه کردن مو به‌روش برزیلی این بوده که اغلب این مواد دارای فرمالدهید یا مواد تولیدکننده‌ فرمالدهید هستند. موسسه‌ بین‌المللی تحقیقات سرطان و موسسه‌ ملی سم‌شناسی فرمالدهید را به منظور سم‌های سرطان‌زا می‌شناسند. این بدین معناست که نظر پزشکان در مورد کراتین مو این است که بهتر است انجام نشود. همچنین جین هولیهان، معاون رئیس بخش تحقیقات محیطی، در این باره مصاحبه‌ای انجام داده است.

او در این مصاحبه می‌گوید صاف‌کننده‌های مو خطرات احتمالی فراوان و جدی برای بدن دارند: «ما 41 آرایشگاه را بررسی کردیم. نتیجه این شد که تقریبا تمام آن‌ها از مواد صاف‌کننده‌ مو استفاده می‌کنند. در حقیقت تمام مواد صاف‌کننده‌ از نوع برزیلی، فرمالدهید آزاد می‌کنند.»

مزایای صاف كردن مو با کراتینه کردن

صرفه جویی در وقت

چنانچه از آن دسته از افرادی هستید که اغلب موهای خود را صاف می‌کنید، یک محصول کراتین خوب و البته تایید شده زمان خشک نمودن و آرایش موها شما را میان 40 تا 60 درصد کاهش خواهد داد که این زمان بسیار قابل توجه‌ای است !

خداحافظ موهای وز

مزایای کراتینه کردن

روش‌های طبیعی فراوانی جهت از بین بردن وز موها وجود دارد، ولی کراتین یکی از روش‌هایی بوده که در سالن‌های آرایش برای شخص انجام می‌شود. افرادی که وز موها را تجربه کرده‌اند، بعد از کراتینه کردن موها، گاهی فراموش می‌کنند که قبلا تا چه حد از این مسئله نگران بوده و استرس داشته‌اند . اینکه اکنون با خیالی آسوده، در هوای بارانی و حتی در جاهایی که رطوبت هوا بسیار است، قدم می‌زنند، بدون اینکه دلواپس تغییر حالت و وز شدن آن‌ها باشند، بسیار فوق‌العاده است!

مهم‌ترین عوارض کراتینه مو برای زنان و آقایان

مهم‌ترین عوارض کراتینه مو برای زنان و آقایان

همان‌گونه که در بالا توضیح دادیم، استفاده از کراتینه مو می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامت داشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین عوارض کراتینه کردن مو اشاره کرده‌ایم:

مبتلا شدن به بیماری سرطان

مبتلا شدن به بیماری سرطان

صاف كردن مو با کراتینه به روش برزیلی، خطر ابتلا به بیماری سرطان را بسیار افزایش می‌دهد. فرمالدهید، یک ماده سرطان‌زا بوده که تقریبا در بیشتر محصولات کراتینه مو یافت می‌شود. حتی نوع معروف کراتین مو به اسم نوع برزیلی دارای فرمالدهید است. اگرچه اغلب سالن‌های زیبایی از ماسک‌های مو جهت پاک کردن فرمالدهید استفاده می‌کنند اما هیچ روشی وجود نداشته که از جذب مقدار بسیار کم فرمالدهید از سطح پوست پیشگیری نماید و فرمالدهید خاصیت بالقوه شدیدی جهت بروز کانسر دارد.

افزون بر سرطان، تماس دراز مدت با فرمالدهید می‌تواند سبب آسیب سیستم عصبی مرکزی هم شود. این صدمات شامل افزایش ابتلا به سردرد، افسردگی، تغییر خلق وخو، بی خوابی،‌ بدخلقی، کاهش تمرکز و کاهش چالاکی، حافظه و تعادل می‌شوند. عوارض جانبی ناشی از کراتینه کردن مو غالبا شدید می‌باشد. شما ممکن است از فرم فر یا وز موهای خود خسته شده باشید ولی باید تواجه کنید که کراتینه کردن مو و به دنبال آن صاف شدن مو به‌طورمعمول بیش از 2 ماه دوام نمی‌آورد.

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت مو

ریزش مو

ریزش مو

از دیگر عوارض کپسول کراتینه مو، می‌توان به ریزش مو اشاره نمود. مشاهده شده که موها بعد از اولین شستشو از ریشه شروع به ریزش می‌کنند، حتی اگر از محصولات مراقبت مو که در سالن‌ها پیشنهاد می‌شود، استفاده نمایند.

علاوه بر این، غیر از ریزش مو، نازک شدن مو نیز طی چند هفته بعد از کراتینه کردن مو دیده شده است. در این شرایط مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو جهت بررسی دلیل ریزش مو ضروری است و ممکن است به مصرف داروهای ضد ریزش مو یا استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی تقویت کننده مو نیاز باشد.

واکنش‌های حساسیتی

واکنش‌های حساسیتی

کراتینه کردن مو هم با بروز واکنش‌های آلرژیک در تعدادی از اشخاص همراه بوده است. این علائم شامل خارش و دانه‌های قرمز رنگ بوده که علائم معمول آلرژی به شمار می‌روند، باید دقت داشته باشید اگر زمینه آلرژی دارید، در انتخاب کراتین مو مقداری تامل کنید.

مطالب کاربردی: مراحل روتین مراقبت از مو به روش اصولی

عوارض کراتینه مو در بارداری

همان‌طور که قبلا عنوان شد، بخارهای فرمالدهید تا وقتی که اثر کراتینه روی موها باقی است، می‌توانند با برخورد حرارت سشوار یا اتوی مو متصاعد گردند. خطر این بخار برای زنان باردار چند برابر می‌باشد.

مراقبت های قبل از کراتینه کردن مو

مراقبت های قبل از کراتینه کردن مو

پیش از آنکه به آرایشگاه بروید، بهتر است از مناسب بودن صاف كردن مو با کراتینه برای موهای خود اطمینان حاصل نمایید. تنها به این نکته که دوست شما بهترین نتیجه را از این روش گرفته است، اکتفا نکنید . در نظر داشته باشید که شرط اول جهت صاف كردن مو با کراتینه، داشتن مویی فر یا وز می‌باشد. کراتینه برای موهای صاف و نرم نه تنها پیشنهاد نمی‌شود، بلکه ممکن است موجب آسیب موهای شما هم شود.

یکی دیگر از مواردی که پیش از صاف كردن مو با کراتینه نباید از آن غافل شوید، پیدا کردن آرایشگاه و متخصص قابل اعتماد و حرفه‌ای می‌باشد. فرمول مواد کراتینه برای موهای مختلف فرق می‌کند. پس حتما مطمئن شوید که آرایشگر شما مهارت لازم جهت تشخیص بهترین فرمول را داشته باشد.

مراقبت‌های بعد از کراتینه کردن مو

مراقبت‌های بعد از کراتینه کردن مو

صاف كردن مو با کراتینه مو به منظور روشی ترمیمی شناخته شده است، ولی دقت داشته باشید که خود این فرایند نیز به مراقبت نیاز دارد. معمولا شامپوهای ویژه‌ای برای پس از کراتینه وجود دارد که آرایشگر شما با توجه به ویژگی‌های خاص موی خودتان پیشنهاد خواهد کرد. افزون بر این ممکن است تا چهل و هشت ساعت قادر به شستن موها یا بستن آن‌ها نباشید.

روش‌های جایگزین کراتینه کردن مو

روش‌های جایگزین کراتینه کردن مو

امروزه جهت آنکه عوارض ناشی از کراتینه مو را کاهش بدهند، از روش‌های جایگزین کراتین مو خانگی فوری استفاده می‌نمایند. به عنوان مثال شما می‌توانید از انواع ماسک مو خانگی استفاده نمایید که هم سبب شادابی و صاف شدن موها می‌شود هم نوعی احیا و مراقبت از مو بدون ضرر به شمار می‌روند. البته باید در نظر داشت که استفاده از ماسک مو باید مستمر باشد.

یکی از جایگزین‌های خانگی خوب جهت کراتینه، استفاده از ژل کتیرا است. این ژل در مقابل حرارت می‌تواند محافظ خوبی برای موها باشد. از جهتی دیگر شما می‎توانید از روغن‌های گیاهیی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل در زمان خواب استفاده نمایید تا موهای شما به مرور صاف شود. گاها تغییر رژیم‌های غذایی هم می‌تواند سبب صاف شدن موها شود.

روش‌های جایگزین کراتینه کردن مو

استفاده از سبزیجات، تخم مرغ و مرکبات تاثیر بسزایی در سلامت موها خواهند داشت. توصیه می‌شود از آووکادو هم به صورت خوراکی و هم به منظور ماسک خانگی استفاده نمایید تا تاثر بسیار زیاد آن را بر روی صاف شدن موهای خود مشاهده نمایید.

روغن آرگان هم می‌تواند یک جایگزین خوب برای صاف كردن مو با کراتینه باشد، چرا که این مورد افزون بر صاف نمودن وز‌های مو قادر است تا موجب درخشندگی، شفافیت و سلامت موها شود. به طور کلی تا زمانی که روش‌های سنتی و گیاهی قادر هستند تا مشکلات موها را رفع نمایند، استفاده از مواد شیمیایی پیشنهاد نمی‌شود.

مطالب پربازدید: روتین مراقبت از موی آقایان با 6 روش ساده

نکات اضافی در مورد عوارض صاف كردن مو با کراتینه

نکات اضافی در مورد عوارض کراتینه مو

هرگز فراموش نکنید که پیش از انجام صاف كردن دائمي مو با کراتین ابتدا مقداری از آن را روی بازو یا پای خود تست کرده تا مطمئن شوید که روی پوست شما واکنش منفی ندارد.

  • در صورتی که از بیماری پسوریازیس یا درماتیت یا هر گونه بیماری پوستی رنج میبرید،نیاز است که پیش از انجام کراتین به متخصص پوست مراجعه نمایید.
  • نباید از شامپو یا نرم کننده‌ای استفاده کنید که دارای سولفات است، چرا که ممکن است موجب آسیب به موها شود.
  • پیشنهاد می‌شود در برابر نور خورشید یا اشعه UVA و UVB از موهای خود محافظت نمایید، چرا که ممکن است سبب خشکی مو و بسیاری از مشکلات دیگر شود.
  • موهای خود را حداقل 24 ساعت پس از انجام کراتین شستشو ندهید.

منبع : healthline

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید. / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!