خودرو
موضوعات داغ

آیا بوی ماشین نو سمی است؟

راه مقابله با بوی سمی ماشین

()

بوی ماشین نو

این سوال چالش برانگیزی برای پاسخ دادن است. شاید بتوانیم با این پرسش شروع کنیم که وقتی وارد فضای داخلی یک خودروی جدید می‌شوید، به نظرتان بوی ماشین نو چگونه است. برخی معتقدند که بوی چرم می‌دهد.

البته، تنها خودروهای لوکس هستند که دارای چرم واقعی در داخل خود هستند. این بو در خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت قابل تشخیص نیست. برخی دیگر فکر می‌کنند بوی داخل خودرو کمی شبیه پلاستیک است. البته پلاستیک مرغوب، نه آن نوع ارزان‌قیمتی که در ساخت اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌شود. بعضی‌ها هم بر این باورند که بوی آن شبیه ترکیبی از مواد شیمیایی مختلف است.

ترکیبات آلی فرار

آخرین گروه به حقیقت نزدیک‌تر هستند. در واقع، بسیاری از مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده فضای داخلی خودروها، ترکیبات آلی فرار (VOC) را آزاد می‌کنند که بویی تا حدی ناخوشایند دارند. این ترکیبات آلی فرار هستند که بوی خاص خودروهای جدید را ایجاد می‌کنند، هرچند برخی از این ترکیبات بوی مشهودی ندارند.

توی این مسابقه آیفون و ps5 برنده شو!

برخی از این مواد شیمیایی فرار، مانند اتیل بنزن و فرمالدئید، در رنگ‌ها و چسب‌ها نیز یافت می‌شوند و می‌توانند در صورت استنشاق در مقادیر زیاد یا برای مدت زمان طولانی، باعث سرگیجه، سردرد، آلرژی یا حتی سرطان شوند.

اما آیا مقدار این ترکیبات در بوی ماشین نو به حدی است که فضای داخلی خودرو را ناسالم کند؟ بهترین راه برای پاسخ به این سوال، انجام یک مطالعه علمی است. بیایید چند مطالعه انجام‌شده را بررسی کنیم و نتایج آن‌ها را مرور کنیم.

راه مقابله با بوی سمی ماشین

قرار دادن بوی ماشین نو در زیر میکروسکوپ

سوالات درباره سمی بودن بوی خودروهای جدید، جدید نیستند. همچنین، مطالعاتی با هدف تعیین میزان نگرانی نسبت به این بو انجام شده است. یکی از جدیدترین این مطالعات در فوریه ۲۰۱۲ توسط گروهی به نام مرکز اکولوژی انجام شده است. در این مطالعه آمده است که مواد شیمیایی موجود در بوی خودروهای جدید، هنگام استنشاق یا بلعیدن می‌توانند مضر باشند و منجر به بیماری و تهوع شوند.

پس باید با توجه به این موضوع، در خودرو ماسک بزنیم تا زمانی که خودرو به اندازه کافی قدیمی شود؟ اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید همیشه خودروهای دست دوم بخرید، باید بدانید که همه خودروها این مشکل را ندارند. برای ساخت قطعات داخلی خودرو نیازی به مواد شیمیایی سمی نیست و برخی از تولیدکنندگان شروع به حذف آنها کرده‌اند.

خوب، بیایید چند نمونه را نام ببریم. به نظر مرکز اکولوژی، خودروهایی که سالم‌ترین فضای داخلی را دارند شامل هوندا سیویک، تویوتا پریوس، هوندا CR-Z، نیسان و آکورا RDX هستند. طبق این مطالعه، خودروهایی با ناسالم‌ترین فضای داخلی شامل کرایسلر S 2011 و میتسوبیشی اوتلندر اسپرت ۲۰۱۱ می‌شوند.

هوندا به عنوان یکی از خودروسازان برتر در این لیست شناخته شده است. این گزارش بر حضور برم، کلر و سرب در خودروها تمرکز دارد و سایر مواد شیمیایی آلی فرار را نیز رتبه‌بندی می‌کند.

راه مقابله با این بوی عجیب

راه مقابله با این بوی عجیب

خوشبختانه، بسیاری از مواد شیمیایی فرار در فضای داخلی خودرو با گذشت زمان کاهش می‌یابند. به همین دلیل است که این بو به عنوان “بوی ماشین نو” شناخته می‌شود. اما این مواد به‌طور کامل از بین نمی‌روند و می‌توانند در روزهای گرم و با افزایش دما مجدداً فعال شوند.

برای مقابله با این مسئله در روزهای گرم، بهتر است به جای استفاده از کولر، شیشه‌ها را پایین بیاورید و اجازه دهید هوای تازه وارد خودرو شود تا ترکیبات فرار را خارج کند. همچنین می‌توانید خودرو را در سایه پارک کنید تا دمای داخل آن خنک بماند.

تمام مطالعاتی که طی سال‌ها انجام شده‌اند، بر خطرناک بودن بوی ماشین نو برای سرنشینان توافق ندارند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه فنی مونیخ آلمان انجام شد، نتیجه گرفت که ترکیبات شیمیایی آزاد شده در داخل خودرو ممکن است در بدترین حالت آلرژی را تشدید کند، اما تهدید قابل توجه دیگری برای سلامتی انسان ندارد.

این مطالعه با جمع‌آوری نمونه‌هایی از هوا از فضای داخلی خودروهای نو و خودروهای سه ساله که در دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت (۶۵.۶ درجه سانتیگراد) قرار گرفته بودند، انجام شد. سپس سلول‌های انسان، موش و همستر در معرض این نمونه‌ها قرار گرفتند تا اثرات سمی بررسی شود. اما هیچ نشانه‌ای از سم یافت نشد و محققان نتیجه گرفتند که بوی ماشین نو سمی نیست.

نتیجه گیری

بنابراین، با توجه به هر دو مطالعه، فضای داخلی خودرو حاوی مواد شیمیایی سمی است. اما مرکز اکولوژی بر این باور است که این مواد شیمیایی تهدیدی برای سلامتی سرنشینان هستند، در حالی که محققان آلمانی این موضوع را قبول ندارند. در نهایت، شما باید تصمیم بگیرید که کدام مطالعه را جدی بگیرید.

اگر لیستی از پنج بوی مورد علاقه مردم تهیه کنیم، به نظر می‌رسد بوی ماشین نو به راحتی پس از بوی دانه‌های قهوه و بالاتر از بوی رنگ مرطوب، در بین پنج رایحه برتر قرار بگیرد.

بنابراین، کشف اینکه ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد، بسیار ناراحت کننده است. با توجه به اینکه محققان در مورد میزان خطرناک بودن مواد شیمیایی فرار در فضای داخلی خودرو اختلاف نظر دارند، شاید تمایلی به استفاده از ماسک در خودرو نداشته باشید.

اما باید اعتراف کرد که بوی ماشین نو هنگام خرید یک خودرو جدید، با وجود همه معایبش، احساس خوبی را ایجاد می‌کند.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید. / ۵. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!