خودروتعمیر و نگهداری خودرو

گرم کردن خودرو

چه مدت باید اجازه دهید ماشین شما گرم شود؟

()

آیا واقعا نیاز به گرم کردن ماشین خود دارید؟

در پاسخ به گرم کردن خودرو تقریباً همیشه منفی است. به لطف نحوه ساخت خودروهای مدرن، دیگر لازم نیست قبل از شروع رانندگی اجازه دهید خودروی شما کاملا گرم شود. و به یاد داشته باشید، هنگامی که آن را روشن کردید، از چرخش بیش از حد موتور خودداری کنید. به زبان ساده پدال گاز را فشار ندهید. این برای موتور خوب نیست. (این در هوای گرم نیز صادق است.)

 

چه مدت باید اجازه دهید ماشین شما گرم شود؟

وقتی موتور ماشین گرم می شود، روغن موتوررقیق می شود و می تواند موتور را بهتر روغن کاری کند. این برای جلوگیری از ساییدگی و پارگی موتور خودرو بسیار مهم است.زمانی که خودروی شما برای مدت طولانی در حالت سکون می‌ماند  روغن از قطعات به درون ظرف روغن بر می‌گردد . هنگامی که موتور را روشن می کنید، پمپ روغن به سرعت روغن را در سراسر موتور به گردش در می آورد و تمام اجزای متحرک موتوررا روان می کند.

کسب و کارت رو رایگان تبلیغ کن !

یک موتور سرد در دور موتور ۱۲۰۰ دور در دقیقه یا بیشتر به حالت سکون می‌رود و فرآیند روانکاری را سریع انجام می دهد. توجه به اینکه به موتور خود فرصتی برای روغن کاری بدهید، مهم است.

اما باید بدانید در عرض چند ثانیه، ماشین شما برای رانندگی عادی آماده می شود، به این معنی که می توانید بلافاصله به سرعت شروع به حرکت کنید . برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از حرکت خودروی خود را تا ۳۰ ثانیه در حالت بیکار قرار دهید، اما  به یاد داشته باشیداین طولانی‌ترین زمانی است که باید منتظر بمانید.

 

گرم کردن موتور

 

افسانه گرم کردن ماشین :

در واقع افسانه گرم کردن ماشین یا در واقع درجا کار کردن ماشین از زمان ماشین ‌های کاربراتی بوجود امده بود.اما در مورد ماشین های مدرن این مسئله صادق نیست.

در اواخر دهه ۱۹۸۰ و مطمئناً نه دیرتر از اوایل دهه ۱۹۹۰، همه خودروسازان انتقال به تزریق سوخت الکترونیکی را تکمیل کردند. حسگرهایی که در ارتباط با انژکتورها کار می کنند، اطمینان حاصل می کنند که ترکیب مناسب هوا و سوخت همیشه به سرعت تحویل داده می شود. بنابراین گرم کردن خودروهای مجهز به سیستم تزریق سوخت غیرضروری شد.

 

نحوه کار کردن موتورهای کاربراتوری

موتورهای کاربراتوری بخشی بنام منیفولد دارند. این بخش، مخلوط سوخت و هوا را به سیلندرها می‌رساند. این کار موجب جمع شدن سوخت مایع و تبدیل آن به بخار می‌شود. جنس منیفولد در قدیم فلزی بود. در نتیجه باید آنقدر کار می‌کرد تا به اندازه کافی داغ شود و بتواند سوخت را به بخار تبدیل کند. داغ شدن منیفولد و تبدیل سوخت به بخار پروسه‌ی زمان‌بری است.

ازاین‌روی رانندگان در زمستان مجبور به گرم کردن موتور ماشین خود بودند. اما نحوه گرم کردن ماشین کاربراتوری در زمستان چگونه بود؟ آنها ابتدا استارت می‌زدند و بعد از روشن شدن خودرو، کمی منتظر می‌ماندند و سپس حرکت می‌کردند. پیشرفت تکنولوژی و آمدن موتورهای انژکتوری، مسئله تزریق سوخت را در موتورهای کاربراتوری حل کرد. اگر هنوز از چنین ماشین‌های کلاسیک و قدیمی‌ای استفاده می‌کنید، دقت کنید که پیش از حرکت در فصل زمستان ماشین چند دقیقه باید گرم شود.

همانظور که پیشتر گفتیم اجازه دادن به خودروها برای گرم کردن در روزهای سرد سنتی است که به دهه‌ها قبل برمی‌گردد، به روزهایی که خودروها کاربراتور داشتند.

متأسفانه، شکستن برخی عادات دشوار است و اطلاعات نادرست بیداد می کند. به احتمال زیاد اگر یکی از آن مدل های قدیمی را داشتید و بعداً آن را فروختید، این عادت را به نسل بعدی منتقل می کردید. وقت آن است که اشتباهات را کنار بگذاریم.

 

گرم کردن ماشین در سرما

 

 

چرا نباید اجازه دهید ماشین درجا گرم شود؟

مصرف سوخت

به گفته وزارت انرژی ایالات متحده، در حال حرکت، خودروی شما سوخت مصرف می کند – طبق گفته وزارت انرژی ایالات متحده، در هر ساعتی که خودروی شما درجا کار می‌کند، از یک چهارم تا یک و نیم گالن سوخت مصرف می کند . اگر روزانه ۱۰ دقیقه قبل از رفتن به محل کار، وسیله نقلیه  در جا کار می‌کند و سه ماه از سال این کار را انجام می دهید، این ۶۶۰ دقیقه یا ۱۱ ساعت سوخت هدر رفته (۲۲ روز در ماه در ۳ ماه) است. تا ۵.۵ گالن بنزین هدر می رود .

 

آلودگی

گرم جا کار کردن همچنین باعث انتشار گازهای گلخانه ای می شود که محیط زیست را آلوده می کند.  و این یکی از دلایل تشویق مردم به استفاده از ناوگان حمل ونقل  در همه جای دنیاست.به این ترتیب که ، گرم کردن روزانه ۱۰ دقیقه ای شما منجر به انتشار دی اکسید کربن در هوا می‌‌شود و مسلما به گرمایش بیشتر زمین منجر می‌شود.

 

سایش موتور

علاوه بر هدر رفتن سوخت و آلودگی هوا، عامل سومی نیز وجود دارد که باید در هنگام درجا کار کردن خودرو در نظر گرفته شود: فرسودگی موتور. دور آرام بیش از حد می تواند بر موتور شما تأثیر بگذارد و سیلندرها، شمع ها و سیستم آلایندگی را تحت تأثیر قرار دهد.

 

فواید گرم کردن موتور ماشین

زمانی‌که به فواید آشنایی با نحوه صحیح گرم کردن موتور ماشین اشاره می‌کنیم، این نکته را نباید از یاد ببرید که گرم کردن موتور باعث می‌شود تا بنزین این اختیار را داشته باشد که عملیات تبخیر را به شکل صحیح، مناسب و البته اصولی به ثمر برساند. چنان‌چه به گرم کردن موتور خودرو توجه نداشته باشیم، بدون هیچ اغراقی با چسبندگی شدید قطره‌های بنزین به داخل سیلندر مواجه می‌شوید که این مشکل صددرصد می‌تواند از طول عمر اصلی خودروی شما به بدترین شکل ممکن بکاهد.

البته یکی‌دیگر از فواید گرم کردن موتور خودرو این است که شما می‌توانید اشتعال پایدار را در نظر بگیرید. به هر حال با اشتعال پایدار و گرم شما قادر هستید فرایند مناسبی را برای اجزای گوناگون خودرو مشاهده کنید. موتور با اشتعال سرد  آن‌چنان نتیجه قابل قبولی را به نمایش نمی‌گذارد.

 

گرم کردن خودرو در تابستان:

طبق یک عادت منسوخ، برخی از رانندگان در فصل تابستان، اقدام به برداشتن ترموستات خودرو می‌کنند؛ با این تصور که هوا همواره گرم است و نیازی به غیرفعال‌کردن جریان آب نیست؛ اما حقیقت چیز دیگریست. حذف ترموستات از مدار، باعث می‌شود که در ساعات اولیه روز و حتی شب‌هنگام وقتی استارت می‌زنید، بلوک موتور سرد کار کند و عملاً توانایی لازم برای رسیدن به دمای استاندارد را از دست بدهد.

 

 

علت گرم کردن موتور ماشین در فصل سرما چیست؟

در زمستان معمولاً قطعات داخلی خودرو و بدنه سرد هستند. گرم کردن موتور ماشین در زمستان یکی از چالش‌هایی است که تمامی دارندگان خودرو با آن رو به رو می‌شوند. سرما باعث می‌شود تا دمای روغن‌های روانکار پایین بیاید. وقتی دمای روغن پایین باشد، غلطت آن در گیربکس بالا می‌رود. افزون‌بر این ساییده شدن قطعات موتور و خام‌سوزی سوخت هم بیشتر می‌شود. در نتیجه گرم شدن ماشین در زمستان از خرابی‌های احتمالی جلوگیری می‌کند

 

مضرات درجا کار کردن ماشین در خودروهای جدید

آیا درجا کارکردن ماشین در زمستان یک راهکار مناسب برای گرم کردن خودرو است؟ با توجه به تغییرات موتور در خودروهای جدید، در جا کار کردن ماشین در دراز مدت به بخش‌های مختلف ماشین آسیب می‌رساند. مثلا در موتورهای انژکتوری انجام این کار باعث می‌شود تا سوخت اضافی به محفظه احتراق وارد شود.

بخش اضافی سوخت به دیواره‌های سیلندرها می‌رسد و در نتیجه موجب شسته شدن روغن موجود در پیستون‌ها می‌گردد. در دراز مدت این رویه کاهش عمر موتور خودرو را به دنبال دارد.
و همانطور که گفته شد بیشتر از ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه نیاز به این کار ندارید.

 

آیا نیاز به گرم کردن خودروهای برقی دارید؟

نیازی به گرم کردن خودروهای الکتریکی ندارید ، اما می‌تواند به افزایش برد و بهبود عمر باتری شما کمک کند.

ببینید، باتری‌های ماشین‌های برقی از سرما خوششان نمی‌آید، بنابراین وقتی دما کاهش می‌یابد، انرژی زیادی را ارائه نمی‌کنند یا به سرعت شارژ نمی‌شوند.

یکی از راه های بهبود عملکرد باتری در هوای سرد این است که باتری را از قبل آماده کنید. پیش‌تنظیم یعنی اجازه دادن به دمای مطلوب قبل از شروع رانندگی یا شارژ کردن.

بهتر است تا زمانی که باتری را از قبل آماده می‌کنید، خودرو را به برق متصل کنید. به این ترتیب، خودرو از برق خروجی برای گرم کردن باتری استفاده می کند، به جای انرژی که از خود باتری استفاده می کند، و شارژ باتری بیشتری برای رانندگی باقی می ماند.

 

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید. / ۵. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

منبع
samcat.co

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!